Wat is nu eigenlijk Animatie?
Vrij vertaald is animatie "getekende levendigheid".
Animatie is een zeer boeiend medium, omdat niet alleen verhalen
en sprookjes maar ook de puur zakelijke informatie tot leven
gebracht word. De oude tekenfilm, waar vaak door honderden
animators aan gewerkt is, is op zichzelf al een kunstwerk. Een
seconde tekenfilm heeft om een vloeiende beweging te krijgen 24
beeldjes nodig. Om een tekenfilm te maken begint men bij het
ontwerpen, een storyboard. Dit is een ruwe opzet van hoe een
tekenfilm begint en eindigt (dit dus in grove tekeningen).
Het oorspronkelijke ontwerp wordt over het algemeen door kenners
en verzamelaars het interessantste gevonden, omdat juist deze
tekening de eerste stap naar de tekenfilm is. De creativiteit van
de tekenaar komt er direct in naar voren. Na een hoop
aanpassingen e.d. wordt door iedereen het groene sein gegeven en
kan de daad werkelijke tekenfilm productie starten. De tekenaars
gaan nu een Lay-out tekening en een animatie tekening van iedere
scéne tekenen. De lay-out tekening is het voorbeeld voor de
andere tekenaars ook wel een model sheet genoemd. De animatie
tekening wordt gebruikt om de daadwerkelijke animatiecel te
maken. Deze cel - cel is een afkorting voor celluloid - met een
afmeting van ongeveer 266 mm x 317 mm wordt aan de voorzijde met
zwarte lijntjes overgetrokken van de animatie tekening. En aan de
achterzijde ingekleurd. Iedere beweging / karakter heeft een
eigen cel. Dit alles, soms wel 10 cels op elkaar, wordt onder een
speciale camera gelegd en beeldje voor beeldje gefotografeerd en
de tekenfilm is een feit.
Cel
De potloodtekening van de animator wordt overgezet op een acetaat
celluloid (vandaar de afkorting "cel"). Dit door middel
van het overtrekken van de potloodtekening of door er een kopie
van te maken op celluloid.
Originele Produktiecel
Een productiecel is de daadwerkelijke cel die gebruikt is voor
het maken van de tekenfilm en is "One of a Kind". Dit
is dus een 1 van de 24 voor een seconde tekenfilm. Samen met een
productieachtergrond is deze combinatie voor de kenner /
verzamelaar het neusje van de zalm. Het spreekt voor zich dat
deze cels 9 van de 10 niet gesigneerd zijn. Al deze beelden van
onze tekenfilmhelden zijn door hun heldere kleuren en
dieptewerking een levendig kunstwerk, en daarom zeker een
aanvulling voor ieder interieur. Echter veel van deze Originele
cels zijn vernietigd of door de jaren heen verloren gegaan.
Limited edition
De studio's zijn speciaal voor de Fine Art markt ook 'Limited
Editions' gaan uitbrengen. Dit zijn de mooiste opnamen / pose uit
een tekenfilm, die de essentie van de film weergeven. Deze zijn
opnieuw op celluloid gezet, en bijna altijd gesigneerd door de
maker van de tekenfilm. Dezelfde technieken word gebruikt als bij
het maken van een Originele cel. Ze worden voorzien van een
certificaat van echtheid. De oplage zijn per studio en item
verschillend echter nooit meer dan 750 stuks wereldwijd.
Seriecel
Dit is een cel speciaal gemaakt voor de verzamelaar c.q. markt.
Meestal is dit een pose die daadwerkelijk voor komt in de oude
classic tekenfilms. Een seriecel master wordt met de hand gemaakt
(geschilderd) en vervolgens worden hiervan dan de zeefdrukken
gemaakt (seriecel). Dit ook weer per studio en item in
verschillende oplage echter niet meer dan ongeveer 9500 stuks
wereldwijd. En ook bij de seriecels vindt u een certificaat.
Potloodtekening
De originele potloodtekening ook wel 'drawing' genaamd is door de
animator zelf gemaakt. Deze wordt over het algemeen door kenners
en verzamelaars het interessantste gevonden, omdat juist deze
tekening de eerste stap is naar de tekenfilm. Van deze drawing
wordt de originele productiecel overgetrokken.
De termen "Ruwe" en "Fijne" potloodtekeningen
verwijzen eigenlijk naar de lijnen van de tekening. Dit omdat de
animator meestal zelf de ruwe omlijningen maakt van een karakter,
en de help animators deze ruwe lijnen afwerken door er juist
fijne lijntjes van te maken. Dit om het overtrekken naar de
produktiecels gemakkelijker te maken. Maar er zijn ook nog
animators die dit alles nog gewoon alleen doen. De tweede soort
tekening die we kennen is een Model tekening. Dit is een tekening
waarop de verschillende poses en uitdrukkingen van een karakter
naar voren komt in de gehele tekenfilm. Vanuit hier kunnen de
hulp animators de juiste lijn c.q. afwerking maken.
Modelsheet
Dit is bijna hetzelfde als een model tekening, echter wordt een
model sheet door de 'ink & paint' afdeling van de studio
gemaakt. Aan deze sheets worden zeer hoge eisen gesteld want op
deze sheets zijn de juiste kleuren die voor de gehele tekenfilm
worden gebruikt vermeld. Deze wordt als "voorbeeld"
gebruikt door de andere animators bij het teken van de karakters.
Dus zo staat een karakter op ieder modelsheet in andere kleuren
vermeld. Want er zijn namelijk donkere en lichte zijde, maar ook
omdat hij verschillende kleding aan heeft etc. Ook een originele
model sheet is 'One of a kind'.
Achtergrond
De achtergrond van een tekenfilm kan op verschillende manieren
worden gemaakt. Deze moet echter wel het idee wat de animator
heeft uitstralen, want een achtergrond kan een film maken of
breken.
Het brengt dus juist de stemming in de film. Ze worden met
airbrush of met waterverf gemaakt. Hierover komt de originele cel
te liggen en dit wordt samen gefotografeerd. De achtergrond komt
dus in de gehele tekenfilm meerdere keren voor en langer dan een
originele cel. Bij de achtergrond van een Limited Edition wordt
echter van de originele achtergrond een foto gemaakt en deze
wordt dan hiervoor gebruikt. Maar ook hier ziet men steeds vaker
dat bij het maken van de tekenfilm ook foto achtergronden worden
gebruikt.
Bron: Animated-Cartoons http://host.animated-cartoons.nl (de site is niet meer online)