Wat is nu eigenlijk Animatie?
Vrij vertaald is animatie "getekende levendigheid". Animatie is een zeer boeiend medium, omdat niet alleen verhalen en sprookjes maar ook de puur zakelijke informatie tot leven gebracht word. De oude tekenfilm, waar vaak door honderden animators aan gewerkt is, is op zichzelf al een kunstwerk. Een seconde tekenfilm heeft om een vloeiende beweging te krijgen 24 beeldjes nodig. Om een tekenfilm te maken begint men bij het ontwerpen, een storyboard. Dit is een ruwe opzet van hoe een tekenfilm begint en eindigt (dit dus in grove tekeningen).
Het oorspronkelijke ontwerp wordt over het algemeen door kenners en verzamelaars het interessantste gevonden, omdat juist deze tekening de eerste stap naar de tekenfilm is. De creativiteit van de tekenaar komt er direct in naar voren. Na een hoop aanpassingen e.d. wordt door iedereen het groene sein gegeven en kan de daad werkelijke tekenfilm productie starten. De tekenaars gaan nu een Lay-out tekening en een animatie tekening van iedere scéne tekenen. De lay-out tekening is het voorbeeld voor de andere tekenaars ook wel een model sheet genoemd. De animatie tekening wordt gebruikt om de daadwerkelijke animatiecel te maken. Deze cel - cel is een afkorting voor celluloid - met een afmeting van ongeveer 266 mm x 317 mm wordt aan de voorzijde met zwarte lijntjes overgetrokken van de animatie tekening. En aan de achterzijde ingekleurd. Iedere beweging / karakter heeft een eigen cel. Dit alles, soms wel 10 cels op elkaar, wordt onder een speciale camera gelegd en beeldje voor beeldje gefotografeerd en de tekenfilm is een feit.

Cel
De potloodtekening van de animator wordt overgezet op een acetaat celluloid (vandaar de afkorting "cel"). Dit door middel van het overtrekken van de potloodtekening of door er een kopie van te maken op celluloid.

Originele Produktiecel
Een productiecel is de daadwerkelijke cel die gebruikt is voor het maken van de tekenfilm en is "One of a Kind". Dit is dus een 1 van de 24 voor een seconde tekenfilm. Samen met een productieachtergrond is deze combinatie voor de kenner / verzamelaar het neusje van de zalm. Het spreekt voor zich dat deze cels 9 van de 10 niet gesigneerd zijn. Al deze beelden van onze tekenfilmhelden zijn door hun heldere kleuren en dieptewerking een levendig kunstwerk, en daarom zeker een aanvulling voor ieder interieur. Echter veel van deze Originele cels zijn vernietigd of door de jaren heen verloren gegaan.

Limited edition
De studio's zijn speciaal voor de Fine Art markt ook 'Limited Editions' gaan uitbrengen. Dit zijn de mooiste opnamen / pose uit een tekenfilm, die de essentie van de film weergeven. Deze zijn opnieuw op celluloid gezet, en bijna altijd gesigneerd door de maker van de tekenfilm. Dezelfde technieken word gebruikt als bij het maken van een Originele cel. Ze worden voorzien van een certificaat van echtheid. De oplage zijn per studio en item verschillend echter nooit meer dan 750 stuks wereldwijd.

Seriecel
Dit is een cel speciaal gemaakt voor de verzamelaar c.q. markt. Meestal is dit een pose die daadwerkelijk voor komt in de oude classic tekenfilms. Een seriecel master wordt met de hand gemaakt (geschilderd) en vervolgens worden hiervan dan de zeefdrukken gemaakt (seriecel). Dit ook weer per studio en item in verschillende oplage echter niet meer dan ongeveer 9500 stuks wereldwijd. En ook bij de seriecels vindt u een certificaat.

Potloodtekening
De originele potloodtekening ook wel 'drawing' genaamd is door de animator zelf gemaakt. Deze wordt over het algemeen door kenners en verzamelaars het interessantste gevonden, omdat juist deze tekening de eerste stap is naar de tekenfilm. Van deze drawing wordt de originele productiecel overgetrokken.
De termen "Ruwe" en "Fijne" potloodtekeningen verwijzen eigenlijk naar de lijnen van de tekening. Dit omdat de animator meestal zelf de ruwe omlijningen maakt van een karakter, en de help animators deze ruwe lijnen afwerken door er juist fijne lijntjes van te maken. Dit om het overtrekken naar de produktiecels gemakkelijker te maken. Maar er zijn ook nog animators die dit alles nog gewoon alleen doen. De tweede soort tekening die we kennen is een Model tekening. Dit is een tekening waarop de verschillende poses en uitdrukkingen van een karakter naar voren komt in de gehele tekenfilm. Vanuit hier kunnen de hulp animators de juiste lijn c.q. afwerking maken.

Modelsheet
Dit is bijna hetzelfde als een model tekening, echter wordt een model sheet door de 'ink & paint' afdeling van de studio gemaakt. Aan deze sheets worden zeer hoge eisen gesteld want op deze sheets zijn de juiste kleuren die voor de gehele tekenfilm worden gebruikt vermeld. Deze wordt als "voorbeeld" gebruikt door de andere animators bij het teken van de karakters. Dus zo staat een karakter op ieder modelsheet in andere kleuren vermeld. Want er zijn namelijk donkere en lichte zijde, maar ook omdat hij verschillende kleding aan heeft etc. Ook een originele model sheet is 'One of a kind'.

Achtergrond
De achtergrond van een tekenfilm kan op verschillende manieren worden gemaakt. Deze moet echter wel het idee wat de animator heeft uitstralen, want een achtergrond kan een film maken of breken.
Het brengt dus juist de stemming in de film. Ze worden met airbrush of met waterverf gemaakt. Hierover komt de originele cel te liggen en dit wordt samen gefotografeerd. De achtergrond komt dus in de gehele tekenfilm meerdere keren voor en langer dan een originele cel. Bij de achtergrond van een Limited Edition wordt echter van de originele achtergrond een foto gemaakt en deze wordt dan hiervoor gebruikt. Maar ook hier ziet men steeds vaker dat bij het maken van de tekenfilm ook foto achtergronden worden gebruikt.

Bron: Animated-Cartoons http://host.animated-cartoons.nl (de site is niet meer online)